AVAIN ASUMISOIKEUS OY LAKKAUTTI ASUKKAIDEN EDUSTAJIEN ALUE- JA VALTAKUNNALLISET KOKOUKSET
Aikaisemmassa kirjoituksessa 31.3.2015 lueteltiin tapahtumia, jotka liittyvät AVAIN Asumisoikeus Oy:n häpeälliseen historiaan yleishyödyllisenä yhteisönä.Yleishyödylliselle yhteisölle häpeällisenä tapahtumana voidaan pitää myös asukastoimikuntien puheenjohtajien alueellisten kokousten ja valtakunnallisen kokouksen lakkauttamista vuoden 2014 alusta. Yhtiön johdon mukaan kysymyksessä oli asukashallinnon uudistus, jolla em. kokoukset korvattiin yhden päivän kehitysseminaarilla. Viime vuonna "kehitysseminaari" järjestettiin kesäkuussa Tallinnassa. Ja tänäkin vuonna se järjestetään Tallinnassa.
"Uudistus" kavensi jo ennestään vähäistä asukasdemokratiaa AVAIN Asumisoikeus Oy:ssä. Se typisti asukasdemokratian kohdetasolle. Asukkaat eivät voi enää antaa yli taloyksikkörajojen lausuntoja esimerkiksi talousarvioista ja käyttövastikkeidenmääräytymislaskelmista. Kohdekohtaiset asukkaiden kokoukset saattoivat jo ennestään antaa suorat lausuntonsa. "Uudistuksen" tuloksena lakkasi asukkaiden oikeus antaa aluekokousten ja valtakunnallisen kokouksen kautta valtakunnallinen lausunto yhtiön hallitukselle. Lisäksi yhtiön hallituksen asukasjäseniksi (2 kpl) voivat uudistuksen jälkeen tulla henkilöt, joita ei tunneta ollenkaan oman kohteensa ulkopuolella. Tähän asti kohteiden asettamat ehdokkaat on todettu ensin aluekokouksissa ja sen jälkeen valtakunnallisessa kokouksessa, jossa heistä on äänestetty. Tosin AVAIN Asumisoikeus Oy:n yhtiökokouksen ei ole tarvinnut noudattaa äänestystulosta eikä se ole yleensä noudattanutkaan.
Asumisoikeussopimuksen liitteenä jaetussa asumisoikeusasukkaan oppaassa "asukasdemokra-tiaeliminä" mainitaan kohdekohtaiset asukkaiden kokoukset ja niiden valitsemat talohallitukset (nyk. asukastoimikunnat), aluekokoukset ja valtakunnallinen kokous. Kysymykseen, rikkooko AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukashallintouudistus asumisoikeussopimusta, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) ylitarkastaja Irmeli Tuominen vastasi seuraavasti:
Kysymyksenne siitä, rikkooko uusi asukasdemokratiamalli asukkaiden kanssa tehtyjä asumisoikeussopimuksia, on sopimusoikeudellinen riita-asia, jota voidaan selvittää Kuluttajariitalautakunnassa tai käräjäoikeudessa.Esimerkiksi vuonna 1997 tehdyissä asumisoikeussopimuksissa sivulla 3 kohdassa 12 ”Lisätietoja” kirjoitetaan mm., että asumisoikeuden haltijalle on sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä tai sitä ennen luovutettu YH-Asumisoikeus Oy:n ohjekirja, jossa kerrotaan mm. asukashallinnosta. Ko. ohjekirjassa (asumisoikeussopimusta tehtäessä asukkaalle annettu asumisoikeusasukkaan opas) esitetyssä asukasdemokratiamallissa asukashallinto on esitetty juuri kolmitasoisena:
- kohde- eli taloyksikkötasolla asukkaiden kokous ja talohallitus (nyk. asukastoimikunta),
- aluetasolla talohallitusten (nyk. asukastoimikuntien) puheenjohtajien aluekokous ja
- valtakunnallisella tasolla talohallitusten (nyk. asukastoimikuntien) puheenjohtajien valtakun-nallinen kokous, johon edustajat on valittu aluekokoukissa. Lisäksi valtakunnallisessa kokouksessa valitaan asukasjäsenehdokkaat (2 kpl) yhtiön hallitukseen.
Seminaareissa voidaan myös muodostaa työryhmiä pohtimaan erillis- ja ajankohtaisia kysymyksiä, työryhmät kutsuu ja muodostaa AVAIN Asumisoikeus Oy. (Lihavoinnit ovat tämän kirjoittajan.)Tämä jo kuvaa hyvin sitä, että uudistuksella ei ole tarkoituskaan parantaa asukasdemokratiaa AVAIN Asumisoikeus Oy:ssä. Eikö asukkaiden pitäisi saada itse valita edustajansa työryhmiin?
Avainasukkaan tiedotteessa 6/2013 asukashallinnon uudistuksesta kirjoitettiin otsikolla "Uusi asukashallintomalli käyttöön 1.1.2014" seuraavaa:
Asukashallinnon uudistuksesta asukastoimikunnat antoivat lausuntonsa talousarviokierroksen yhteydessä. Lausuntoja annettiin kaikkiaan 28 kpl. Palautteissa kaivattiin toimintakulttuurin muutosta sekä kannatettiin uutta ja avoimempaa viestintää.
AVAIN Asumisoikeus Oy:n hallitus teki päätöksen asukashallinnon uudistuksesta kokouksessaan 17.12.2013. Uudistus toteutetaan vuoden 2013 seminaareissa esitetyllä tavalla.Tiedotteessa ei kerrottu, kuinka moni asukastoimikunta kannatti uudistusta ja kuinka moni vastusti sitä. 28 lausuntoa on vain noin 10 % yhtiön kohteista, joten suurin osa kohteista on jättänyt antamatta lausuntoa. Vähäisin syy lausuntojen vähäisyyteen ei ole varmasti se, että asukkaat ovat turhautuneet antamaan mitaan lausuntoja, sillä he ovat kokeneet, että niillä ei ole yleensä mitään vaikutusta yhtiön toimintaan.
Mainittakoon, että kuntaomisteisen Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy:n tiedotuslehden (Kotivaso – Talvi 2012, s. 16) mukaan VASOssa noudatetaan seuraavaa asukasdemokratiamallia:
Asukkaiden osallistuminen päätöksentekoon Vason hallinnossa noudatetaan asumisoikeusasuntoihin liittyvää asukasdemokratiaa. Siihen on sitouduttu asukkaiden kanssa tehdyissä asumisoikeussopimuksissa. Yhtiön hallituksessa toimii yhtiökokouksen valitsemana kaksi varsinaista jäsentä ja yksi varajäsen asukkaiden edustajina, lisäksi asukkaat nimeävät tilintarkastajan valtuuksilla toimivan valvojan.
Kiinteistöissä pidettävät asukaskokoukset valitsevat hoitamaan käytännön asioita asukastoimikunnan. Yhteistyöelin Yte toimii koko Vaso-yhtiön tasolla asukkai-den edustajana ja käytännöntason päätöksentekoelimenä.
Asukasvaikuttamisen kannalta tärkein kokous on kaksi kertaa vuodessa pidettävä Vaso-kokous, jonne kutsutaan kaikkien kiinteistöjen edustajat. Syksyn Vaso-kokouksessa valitaan valvoja, kuusitoistahenkinen Yte, joka kolmas vuosi edustajat yhtiön hallitukseen ja käsitellään yhtiön talousarvio ja toimintasuunnitelma seuraavalle vuodelle sekä kulloinkin ajankohtaiset asiat. Kevään Vaso-kokouksessa käsitellään edellisen vuoden tilinpäätös ja toimintakertomus. Vuoden mittaan esille tulevien asioiden valmistelua tehdään Yten työvaliokunnan ja Vason toimihenkilöjohdon kanssa. Esille tulevien asioiden niin vaatiessa, järjestetään valmistelutilaisuuksia myös muiden Yten työryhmien kanssa.VASOn asukasdemokratiamallissa "asukasvaikuttamisen kannalta tärkein kokous on kaksi kertaa vuodessa pidettävä Vaso-kokous, jonne kutsutaan kaikkien kiinteistöjen edustajat". Eli kiinteistöjen (taloyksikköjen) asukkaiden kokousten lisäksi on koko yhtiön asukkaiden kokous. Tällainen malli sopii hyvin, kun on kysymys lähekkäin sijaitsevista kunnista, joiden alueilla sijaitsevien kiinteistöjen (taloyksiköiden) edustajilla on siedettävä matka kokouksiin. Valtakunnallisen yhtiön kuten AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukashallinnolle sopisi paremmin yhtiön lakkauttama kolmitasoinen malli.
Koska AVAIN Asumisoikeus Oy kuitenkin lakkautti aluekokoukset ja valtakunnallisen kokouksen, niin ne tulee korvata VASOn asukasdemokratiamallin mukaisilla valtakunnallisilla asukkaiden kokouksilla, joihin kaikki AVAIN Asumisoikeus Oy:n kohteet (taloyksiköt) saavat lähettää edustajansa. Lisäksi tulee asettaa yhteishallintolain 16 §:n (Yhteistyöelin) mukainen yhtiön ja asukastoimikuntien välinen yhteistyöelin käsittelemään omistajan koko asuntokantaa koskevia yhteishallintoon liittyviä asioita.
AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukastoimikuntien puheenjohtajien 30.10.2013 pidetty ja viimeiseksi jäänyt valtakunnallinen kokous ei hyväksynyt yhtiön asukashallintouudistusta. Lausuntonaan yhtiön hallitukselle kokous esitti seuraavaa:
Valtakunnallinen puheenjohtajien ja yhteyshenkilöiden kokous ei hyväksy esitettyä alueellisten- ja valtakunnallisten asukastoimikuntien puheenjohtajien kokousten lakkauttamista.
Asukasoikeussopimuksen liitteenä olevan asumisoikeusasukkaan oppaan mukaista asukashallintomallia ei tule muuttaa eikä näin rikkoa vanhoja voimassaolevia asukasoikeussopimuksia.Siitä huolimatta yhtiön hallitus teki kokouksessaan 17.12.2013 päätöksen alueellisten kokousten ja valtakunnallisen kokouksen lakkauttamisesta. Mainittakoon myös, että yhtiö ei ole suostunut lukuisista pyynnöistä huolimatta laittamaan 30.10.2013 pidetyn valtakunnallisen kokouksen pöytäkirjaa asukkaiden verkkosivuille eli "ekstranetiin". Se ei ole lähtettänyt pöytäkirjaa edes kokouksen osanottajille, jota voidaan pitää törkeänä asukkaiden ja asukasdemokratian halveksimisena. Kaikki näyttää olevan mahdollista tälle "yleishyödylliselle yhteisölle".
Erään taloyksikön asukastoimikunnan puheenjohtajan pyytäessä AVAIN Asumisoikeus Oy:n asiakkuuspäällikkö Kirsi Härmää laittamaan 30.10.2013 pidetyn asukastoimikuntien puheenjohtajien valtakunnallisen kokouksen pöytäkirjan Avainasukkaan "ekstranet" -sivustolle, jonne alueellisten ja valtakunnallisten kokousten pöytäkirjat oli aikaisempinakin vuosina laitettu, asiakkuuspäällikkö Härmä vastasi sähköpostiviestissään 30.12.2013 seuraavaa:
Pöytäkirja ei ole vielä tulossa asukassivuille, koska kyse oli asukkaiden kokouksesta, saatte kopion tarvitessaan jatkokäyttöänne varten valtakunnallisen kokouksen sihteeriltä tai puheenkohtajalta.Asiakkuuspäällikkö Härmän perustelu sille, miksi "pöytäkirja ei ole vielä tulossa asukassivuille", tuntuu kummalliselta, koska sivusto on nimenomaan luotu asukkaita varten ja asukkailta käyttövastikkeissa kerätyillä varoilla. Lisääksi meidän asukkaiden oli annettu ymmärtää, että "ekstranet" on sähköinen arkisto ja tiedonjakokanava, jonne tallennetaan pöytäkirjat, talousarviot, toteumaraportit, tiedotteet ym. dokumentit asukkaiden ja asukkaiden edustajien käyttöön. Dokumentit on pitänyt toimittaa juuri asiakkuusvastaavalle (asiakkuuspäällikkö Härmälle) ja ne on luvattu laittaa "ekstranetiin" noin viikon kuluttua niiden lähettämisestä. Nyt 30.10.2013 pidetyn valtakunnallisen kokouksen pöytäkirjaa ei ole vielä tänä päivänäkään 2.4.2015 laitettu ekstranetiin tai lähetetty edes kokous osallistujille, vaikka pöytäkirjan toinen tarkastaja Tuomas Rönkkö pöytäkirjan viimeisenä allekirjoittajana on kertonut toimittaneensa sen ajoissa asiakkuuspäällikkö Härmälle yhtiön toimistoon.
Vaikka kysymyksessä on AVAIN Asumisoikeus Oy:n kaltainen "yleishyödyllinen yhteisö", niin onko sen toimitusjohtajalla ja asiakkuuspäälliköllä oikeus pimittää asukkaiden kokouksen pöytäkirja?
Kyllä moni muukin on ihmetellyt asiakkuuspäällikkö Härmän (ent. Airikka) tokaisuja. Niistä saisi varmaan yhden pitkän kirjoituksen.
VastaaPoista